Naxxar's dorpsfesta

12 september 2019 - Naxxar, Malta

Ieder dorp hier in Malta aanbidt een beschermheilige die de basis vormt van het dorpsfeest, ofwel dorpsfesta genoemd. Op een gepland tijdstip van het jaar versiert het dorp de straten met lichtjes, standbeelden en vlaggetjes die allemaal te maken hebben met de heilige, en gedurende de hele week viert het dorp dan feest. Wij als toeristen moesten dit zeker een keer meemaken, volgens onze oude huisbaas waar we de eerste week hebben gewoond. En dus, vrijdag 6 september maakten we de korte reis van Swieqi (waar we nu wonen) naar Naxxar, waar het dorpsfeest plaatsvond. We waren er al op tijd aangezien we nog met onze oude huisgenootjes en huisbaas wat gingen eten, en om 11 uur zou het vuurwerk beginnen.

Maar zoals alles hier op Malta, was het vuurwerk een beetje laat.

Het vuurwerk begon uiteindelijk rond half 1 s'nachts pas, en tegen die tijd was iedereen er ook echt wel klaar voor. Het grootste deel van de Nederlandse studenten die waren komen kijken waren er al rond 8 uur, en wij zelfs om 7 uur, dus voeten begonnen aardig pijn te doen en zelfs een drankje maakte dat niet meer goed. Maar, gelukkig begon het toen. En teleurgesteld waren we zeker niet. Alle installaties bewogen en hadden kleuren vuurwerk er in verwerkt die ik niet eens wist dat ze die konden maken, en dan te bedenken dat ze al deze installaties en het vuurwerk op straat (letterlijk, midden op de weg voor de kerk) hadden staan maken. We hebben iedere installatie gefilmd, dus kijk even verder op mijn blog voor alle filmpjes!